Op een druilerige woensdagnamiddag toog het Boloboost-team naar café Dvars in de binnenstad waar de Welcom Amsterdamse Communicatie Award voor de beste Amsterdamse communicatiecampagne uitgereikt zou worden. De verwachtingen waren hoog gespannen want velen hadden een stem op Boloboost uitgebracht. In zijn inleidend praatje heeft voorzitter van Welcom, Ronald Heister, het over Boloboost als vrijwilligersinitiatief waarop iemand uit het publiek roept: “Vrijwilligers,  die hebben toch niets beters te doen.” Alsof wij niet allemaal een baan hebben naast Boloboost…

Appels en peren
Volgens juryvoorzitter Betteke van Ruler, communicatiegoeroe, is het appels met peren vergelijken met aan de ene kant ‘professionele overheidscampagnes en aan de andere kant hartverwarmende vrijwilligersstrategieën’. “Maar de appels en peren smaken lekker. Creativiteit zit in de Amsterdamse genen!” Dat wij tussen de grote jongens zitten vinden wij allang prachtig!

Hoofdprijs
Na een opmerking over bierdrinkende mensen op een foto bij Boloboost – ‘moet dat wel het imago zijn dat je uit wil dragen?’ – wisten we het eigenlijk wel: naar die eerst prijs konden we fluiten. Die eerste prijs, een bronzen award in de vorm van een naakte man die met uitgestrekt lichaam een last op zijn schouders draagt, ging zeer verdiend naar de campagne van de Noord-Zuid lijn die ‘een negatief sentiment om heeft weten te zetten in iets positiefs’. Voor Boloboost, geëindigd bij de eerste drie, was er een eervolle vermelding en bloemen.  In feite voelt deze eervolle vermelding voor ons als de hoofdprijs.

Team Boloboost

Enthousiast typeje
Tijdens de uitreiking schrijft een freelance journaliste driftig mee. Enthousiast uitspraken optekenend van de winnaars noteert ze ook de namen van het Boloboost team, maar ‘reken er maar niet op dat jullie in de krant komen’ want ze had ‘maar 300 woorden tot haar beschikking’. Als klapper op de vuurpijl, staan we de vrijdag erop toch met onze snufferds in het grootste dagblad van Nederland, inclusief namen.

Het juryrapport
“Boloboost:
Knap gedaan, zeer betrokken, echt van onderop, fris en serieus en tegelijk luchtig. Je krijgt bijna zin om er te gaan wonen, aldus de juryleden.
Helemaal door vrijwilligers opgezet en onderhouden, mooie uitgangspunten, zeer eigentijds aangepakt, een duidelijk indicatie dat het resultaat oplevert.
Met beperkte middelen is een geweldig resultaat behaald.”

foto’s: Anko Stoffels
tekst: Arjan van Oorsouw